Witamy Państwa w kolejnym numerze Biuletynu Revit. Dziś chcemy pokazać Państwu bardzo niewielką zmianę w programie, która wbrew pozorom potrafi zmienić bardzo dużo. Tą opcją jest możliwość wyświetlania modelu w widoku z kamery na kilka nowych sposobów.
Każdy z nas ma swoje odczucie estetyki obrazu, dlatego nie skupimy się na konkretnych ustawieniach. Przedstawię jedynie kilka kombinacji tych ustawień, by przedstawić różnice jakie będą widoczne w tej samej scenie.
Wyświetlanie
Przede wszystkim należy wspomnieć o dwóch nowych trybach wyświetlania modelu, którymi są: „Wyraźne kolory” oraz tryb „Realistyczny” (Rys.1)
Rys.1 Tryby wyświetlania w RAC 2011
Jak widać mamy teraz do dyspozycji sześć trybów wyświetlania modelu. Czym charakteryzują się dwa nowe tryby. W skrócie, tryb „wyrazistych kolorów” (Consistent Colors) powoduje wyświetlanie kolorów z bardzo dużym odwzorowaniem ustawionym w menadżerze materiałów. Używając automatycznego odniesienia koloru z bitmapy renderingu, pozwala na szybkie wyświetlanie modelu w odpowiednich kolorach.
Tryb „ Realistyczny” Powoduje nakładanie bitmapy przypisanej do materiału w trybie rzeczywistym bez potrzeby renderowania. Ta opcja bardzo dobrze sprawdza się przede wszystkim przy kamerach pokazujących budynek z zewnątrz.
Artykulacja otoczenia (Ambient Occlusion)
Artykulacja otoczenia to nowa opcja określająca ilość światła docierającą do każdego miejsca w modelu. Opcja ta przywędrowała z tak zaawansowanych aplikacji, jak 3ds MAX. W połączeniu z wyżej opisanymi trybami wyświetlania daje ona naprawdę zadziwiające efekty. Opcja ta znajduje się w narzędziach cieni, w ustawieniach wyświetlania grafiki. Wystarczy zaznaczyć okienko, by artykulacja została włączona (Rys.2)
Rys.2 Włącznik Artykulacji otoczenia
I na koniec kilka sposobów wyświetlania otrzymane za pomocą zmiany trybów wyświetlania i artykulacji oraz intensywności otoczenia.
Życzymy udanej zabawy
Widok Renderowany
Cieniowanie z krawędziami i włączoną artykulacją (po lewej) i wyłączoną artykulacją (po prawej)
Wyświetlanie „Wyraziste kolory” (po lewej) Artykulacja z wyłączonymi cieniami (po prawej)