Aby rozpocząć pracę z systemem kurtynowym na podstawie powierzchni, musimy najpierw utworzyć bryłę, bo to właśnie jej powierzchnia będzie zamieniona na system kurtynowy. Samo polecenie Curtain System by Face (System kurtynowy według powierzchni) znajduje się w zakładce Modeling (Modelowanie). Rys. 1.
Przystępując do modelowania bryły musimy pamiętać, że to jej forma będzie określać końcowy kształt przeszklenia strukturalnego. Musimy zaplanować kształt i rozłożenie paneli, jak i szprosów.
Teraz skupmy się na modelowaniu bryły. Będzie to zaawansowana forma, którą wymodelujemy pomiędzy istniejącymi już ścianami. Wybieramy narzędzie Create Mass (Utwórz bryłę) z zakładki narzędziowej Massing (Bryły). Rys. 2.
Po przejściu do trybu edycji bryły wybieramy rodzaj tworzenia bryły. W przykładzie posłużymy się opcją Solid Blend (Stapianie Profili), ze względu na jej dużą funkcjonalność i możliwość otrzymywania skomplikowanych form. W odróżnieniu od pozostałych form tworzenia bryły, posiada ona jako jedyna opcję Vertex Connect (Połącz wierzchołki), która pozwala na przełamanie powierzchni trzeciego stopnia i dzięki łączeniu przeciwległych wierzchołków bryły jej zamianę na powierzchnie płaskie.
Zaczynamy od wykreślenia profilu podstawy bryły, pamiętając o zachowaniu kształtu, który będzie jednocześnie kształtem naszej ściany kurtynowej. Profil powinien być zamkniętym obwodem, bez przecinających się linii. Rys. 3.
By ułatwić sobie zadanie i nie wykreślać jeszcze raz podobnego lecz odwróconego profilu góry bryły, można podczas edycji dołu zaznaczyć go, skopiować, przejść do edycji góry i po prostu wkleić. Taka opcja zaoszczędza czas i eliminuje błędy związane z wykreśleniem góry bryły.
Następnie przechodzimy do widoku 3D i wyciągamy bryłę na żądaną wysokość, która tym samym będzie wysokością ściany kurtynowej. Rys. 4.
Wykonamy dodatkowy podział ściany kurtynowej, w taki sposób, aby otrzymać trójkątny podział w pionie - dla urozmaicenia oraz udowodnienia, że w programie Revit Architecture nie ma ograniczeń w obrębie tworzenia ścian kurtynowych.
Dodatkowy podział otrzymamy dzięki funkcji Vertex Connect (Połącz wierzchołki). Aby zauważyć działanie tej funkcji musimy być ustawieni w widoku 3D. Wybieramy edycję bryły (podstawy lub góry) i dopiero wybieramy w/w funkcję. Na każdym wierzchołku bryły pojawi się symbol, który mówi nam z jakim innym wierzchołkiem możemy ją połączyć. Rys. 5.
Kliknięcie w odpowiedni znacznik powoduje przełamanie powierzchni wzdłuż osi wyznaczonej pomiędzy wskazanymi wierzchołkami.
Na zakończenie pracy przechodzimy do meritum sprawy i zamieniamy powierzchnię bryły na panele, a w miejsca podziału wstawiamy szprosy. Zamiana powierzchni może się odbyć poprzez polecenie wspomniane na początku biuletynu lub można skorzystać z opcji umieszczonej w zakładce narzędziowej Massing (Bryły) o takiej samej nazwie, czyli Curtain System by Face (System Kurtynowy według powierzchni). Po wskazaniu powierzchni na belce narzędziowej pokaże się polecenie Create System (Utwórz System) Rys. 6., dopiero po kliknięciu tego polecenia na powierzchni zostanie wygenerowany system kurtynowy.
We właściwościach systemu kurtynowego możemy jeszcze nadać podział poziomy lub zastosować brak podziału jak w naszym przykładzie. Szprosy dodajemy z zakładki narzędziowej Modeling (Modelowanie), polecenie Mullion (Szpros). Rys. 7.