20 marca 2014
Szybsza analiza promieni (Ray Tracing), progresywny rendering, wsparcie dla rozwiązań opartych o otwarty kod źródłowy - to wszystko sprawia, że można oczekiwać wzrostu szybkości i elastyczności w świecie artystów od wizualnych efektów specjalnych. Zestaw nowych, potężnych narzędzi zawiera m.in. zaawansowane cieniowanie i usprawniony mechanizm SSS - oba związane z wiarygodnym zobrazowaniem skóry i efektów z nią powiązanych.
Wiele osób kojarzy program V-Ray tylko z wizualizacją architektoniczną, jednak warto pamiętać, że był i jest on wykorzystywany w nowoczesnych, wysokobudżetowych produkcjach filmowych takich jak: Niepamięć („Oblivion”) czy Iron Man 3. Niektóre funkcje nowej wersji 3.0 zostały poddane testowi w Grze Endera, gdzie dzięki mechanizmom V-Ray Proxies, do spółki z funkcjami Houdini, wyrenderowano bez problemów ujęcie zawierające ponad 333 tysiące statków kosmicznych składających się na łączną liczbę 27 miliardów poligonów.
V-Ray 3.0 wprowadza nową wersję potężnego silnika śledzenia ścieżki (path tracing) odpowiedzialnego za Progresywne Próbkowanie Obrazu (Progressive Image Sampler), które dostarcza artystom natychmiastową odpowiedź pokazując, w którą stronę zmierza wizualnie rozwijana scena na zasadzie zbliżonej do mechanizmów widocznych w pracy V-Ray RT. Nowy rdzeń programu drastycznie podwyższa szybkości obliczeń w zakresie świateł bazujących na właściwościach fizycznych, a także szybkość cieniowania i w konsekwencji szybkość całego renderingu.
Na potrzeby budowy postaci i stworzeń V-Ray 3.0 oferuje 15-krotne przyspieszenie renderingu włosów, usprawniony mechanizm Ray-traced SSS oraz nowy materiał do odwzorowania skóry o nazwie VRaySkinMtl, zawierający wbudowane mechanizmy SSS oraz wielowarstwowych odbić. Wsparcie dla formatów UDIM po stronie MARI, oraz UVTILE po stronie MUDBOX czyni jeszcze prostszym proces stosowania przez użytkowników tekstur wygenerowanych w ich ulubionych programach.
Przytaczając słowa Dmitry Vinnik’iego, specjalisty technicznego od grafiki komputerowej w firmie LOOK Effects: „Polegamy na oprogramowaniu V-Ray, każdego dnia przygotowując w nim duże projekty takie jak: Gra o tron, Wiecznie żywy czy NOAH”, dodał też: ”Szybsze śledzenie promieni i rendering włosów jest dokładnie tym, czego potrzebujemy do wykonania wielu kluczowych ujęć na czas”.
V-Ray znany już z łatwości integracji z istniejącymi systemami produkcyjnymi, w wersji 3.0 stał się jeszcze bardziej wszechstronny, poprzez dodatnie wsparcia dla powszechnie znanych, otwartych formatów źródłowych, takich jak:
"Z wielu silników renderujących, które używałem, osobiście uważam, że żaden nie jest tak przyjazny artystom jak V-Ray” powiedział Blake Sweeney, specjalista od DFX w firmie Method Studios. „Wbudowane moduły cieniowania i mechanizmy render-elements oferują rozwiązania niemal na każdą sytuację, jaką można sobie wyobrazić. W przypadku rzadkich, nietypowych sytuacji wymagających czegoś ekstra, Chaos Group ściśle współpracuje i wspólnie obmyśla z nami możliwe rozwiązania, które na ogół dostarcza w postaci uaktualnień niemal natychmiast i bez zbędnej zwłoki. Nigdy czegoś takiego nie doświadczyłem” dodał Blake Sweeney.
Chaos Group zaprasza wszystkich użytkowników V-Ray do uczestnictwa w programie beta testów, zachęcając jednocześnie do wysyłania ich przemyśleń i uwag celem opracowania jak najlepszej, finalnej wersji oprogramowania. Pełen zestaw nowych funkcji i usprawnień jest umieszczony i aktualizowany na stronie V-RAY.COM, witrynie będącej nowym domem dla całej społeczności użytkowników V-RAY.